نگاهی بر استفاده شاهان قاجار از هنر برای استیلای سیاسی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده محی الدین حاجی میرزایی
- استاد راهنما رامین مهدی نژاد حبیب توحیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تاریخچه و هنرمندان معروف معرفی هنرمندان شهرهای مختلف (تفاوت ها و شباهت ها: تفاوت ها به چه دلیلی هستند؟ شباهت ها روح کلی هنر در دوران را نشان می دهد؟) گزارشی کلی از وضعیت هنر تقسیم بندی هنرمندان (بر حسب نوع کار و طبقه ی اجتماعی و مهارت) تأثیر غرب بر هنر ایرانی شواهد: آموزش ها، روابط اجتماعی با غرب، رفت و آمد هنرمندان تغییراتی که این تأثیرپذیری بر نقاشی ایران داشته است: تفاوت های ماهوی (آسمانی و زمینی، خیال و واقعیت...) تفاوت های تکنیکی (پرسپکتیو...) تفاوت های موضوعی (حرکت از نگارگری به طبیعت و پرتره -< اومانیسم (انسان محوری)، صنعتی شدن (گرایش به طبیعت) مطرح کردن ایده ی: استفاده از هنر برای استیلای سیاسی اشاره به استبداد سیاسی در ایران، یک پارچه شدن قدرت بعد از سال ها کشمکش حکومت واحد نشان دادن ابهت و یکی بودن در پرتره های تک چهره ویژگی های تکنیکی (ویژگی های چهره (مدل ریش، نوع ایستادن..)، نورپردازی، رنگ) تولید انبوه تک چهره برای القای حکومت منسجم و پرقدرت (پرتره، نقاشی روی چیزهای دیگر...) نتیجه گیری کلی در دوره ی قاجار نقاشی ایران از کجا به کجا رسید تغییرات عمده ی نقاشی در این دوره مسیر حرکت قبل از این دوره به چه سمتی بود و بعد از این دوره به چه سمت؟ میزان گستردگی نقاشی در میان مردم، سیاست مداران، روشنفکران، تاجران در چه حد بود؟ چه استفاده هایی از این هنر در روابط سیاسی و اجتماعی شد؟
منابع مشابه
نگاهی به استیلای سلجوقیان بر نیشابور
نیشابور همواره یکی از معتبرترین شهرهای تاریخ ایران در طول قرون و اعصار بـود کـه اززمان عبداالله بن طاهر )حک: 230-215ق.ه ( به عنوان پایتختی برگزیـده شـد و ایـن امـر در دورهسامانی و و غزنوی نیز تداوم یافت. موقعیت مساعد تجاری و مرکزیت سیاسی، توسعه این شهر رادر پیداشت، چنانکه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در جهان اسلام نظیـر نداشـت و بـاپایتخت جهان اسلام، بغداد، برابری میکرد. اما این شهر در هن...
متن کاملبررسی رابطه بین حمایت فتحعلی شاه قاجار از هنر و استفاده سیاسی از آن
این مقاله با بررسی منابع مکتوب پیرامون هنر و فرهنگ قاجار و با روش توصیفی به تحلیل نقش فتحعلیشاه در حمایت و همچنین نحوه بهرهبرداری سیاسی از هنر در دوره اول قاجار پرداخته میشود. فتحعلیشاه قاجار با شناختی که از تاریخ ایران داشت بهخوبی توانست وجه کاربردی هنر را در راستای سیاست بقا و سلطه قدرت خودش به کارگیرد. وی برخلاف بسیاری از اسلاف خود، همانند شاهان باستان به یک جنبه قوییتر هنر نیز آشنا بو...
متن کاملنگاهی به استیلای سلجوقیان بر نیشابور
نیشابور همواره یکی از معتبرترین شهرهای تاریخ ایران در طول قرون و اعصار بـود کـه اززمان عبداﷲ بن طاهر (حک: 215-230 ه.ق) به عنوان پایتختی برگزیـده شـد و ایـن امـر در دوره سامانی و و غزنوی نیز تداوم یافت. موقعیت مساعد تجاری و مرکزیت سیاسی، توسعه این شهر رادر پیداشت، چنانکه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در جهان اسلام نظیـر نداشـت و بـاپایتخت جهان اسلام، بغداد، برابری می کرد. اما این شهر در هن...
متن کاملبررسی رابطه بین حمایت فتحعلی شاه قاجار از هنر و استفاده سیاسی از آن
این مقاله با بررسی منابع مکتوب پیرامون هنر و فرهنگ قاجار و با روش توصیفی به تحلیل نقش فتحعلی شاه در حمایت و همچنین نحوه بهره برداری سیاسی از هنر در دوره اول قاجار پرداخته می شود. فتحعلی شاه قاجار با شناختی که از تاریخ ایران داشت به خوبی توانست وجه کاربردی هنر را در راستای سیاست بقا و سلطه قدرت خودش به کارگیرد. وی برخلاف بسیاری از اسلاف خود، همانند شاهان باستان به یک جنبه قویی تر هنر نیز آشنا بو...
متن کاملنگاهی به استیلای سلجوقیان بر نیشابور
نیشابور همواره یکی از معتبرترین شهرهای تاریخ ایران در طول قرون و اعصار بـود کـه اززمان عبداﷲ بن طاهر (حک: 215-230 ه.ق) به عنوان پایتختی برگزیـده شـد و ایـن امـر در دوره سامانی و و غزنوی نیز تداوم یافت. موقعیت مساعد تجاری و مرکزیت سیاسی، توسعه این شهر رادر پیداشت، چنانکه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در جهان اسلام نظیـر نداشـت و بـاپایتخت جهان اسلام، بغداد، برابری می کرد. اما این شهر در هن...
متن کاملنگاهی به هنر نازککاری چوب در سنندج از دورۀ قاجار تا امروز
نازککاری از جمله هنرهایی است که وسایل کاربردی و هنری از چوبهای خوش نقش و رنگ با ظرافت و دقت بالا ساخته میشود. شواهد و مدارک نشان میدهد که از دورۀ صفوی هنر اُرسیسازی و به تبع آن هنر نازککاری در شهر سنندج گسترش یافته است. فعالیت اُرسیسازی اکنون به دلایل متعدد، از جمله کمبود استادکار و هزینههای بالا، رونق ندارد، امّا هنر نازککاری هنوز پررونق است. هر چند که آثار نازککاری دورۀ صفوی در سنندج ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023